zondag 30 juni 2013

29 juni 2013: Phantom Pharewell, afscheid van de F-4F Phantom

Zaterdag 29 juni was een trieste dag. Vandaag nam de Luftwaffe op Fliegerhorst Wittmund in Ost Friesland afscheid genomen van de F-4F Phantom. Het Jagdgeschwader 71 "Richthofen" was de laatste eenheid die nog met deze prachtige toestellen vloog. Toen ik in 1985 voor het eerst langs het hek stond bij Soesterberg was een van de eerste toestellen die ik fotografeerde een F-4F Phantom van deze eenheid. Voor het afscheid was een open dag gepland waar ongeveer 130.000 bezoekers werden verwacht. In alle vroegte reed ik dus weg uit Veenendaal naar het hoge noorden. Zonder  al te veel vertraging arriveerde ik op de vlakbij gelegen Fliegerhorst Jever waar de parkeerplaats was. Vandaar reden pendelbussen naar Wittmund. Het weer was 's ochtends nog niet denderend, maar in elk geval droog. Ik besloot daarom eerst een mooi plekje langs het hek te zoeken en eind van de middag, als de zon weer zou schijnen de static vliegtuigen te fotograferen. Ik wist een mooi plekje te bemachtigen ter hoogte van de verkeerstoren. Al snel daarna kwam het eerste vliegtuig voorbij. Een replica van een Fokker Dr.1 Dreidecker uit de Eerste Wereldoorlog. Deze was geschilderd in de kleuren van Manfred von Richthofen, de "Rode Baron" en naamgever van het Jagdgeschwader op Wittmund. Heel toepasselijk dus. Door de harde wind kon deze echter niet vliegen en zou alleen de motor starten en laten draaien. Na een aantal minuten werd de motor weer uitgezet. Ik heb een paar mooie foto's hiervan kunnen maken. Daarna kozen meer klassieke toestellen het luchtruim zoals een Boeing Stearman, een Bucker Jungmann en een Yak 52. Hierna was de middagpauze en vervolgens begon om 14.00 uur het hoofdprogramma, het afscheid van de F-4F Phantom en het welkom voor de Eurofighter. Inmiddels was de zon doorgebroken zodat alles goed te fotograferen was. Als eerste taxieden 4 Phantoms langs het publiek over de taxibaan. Drie hiervan hadden speciale kleuren, waarvan er een het eerste camouflageschema had gekregen. Aan het einde van de baan keerden ze via de startbaan terug om vervolgens op te stijgen voor een aantal formatie fly-by's. Hierna volgde een formatie van 4 Phantoms en 2 Eurofighters de Phantoms in de break gingen zodat de Eurofighters overbleven. Na een paar passes landen de Eurofighters en deze taxieden over de rolbaan langs het publiek en werden op de rolbaan geparkeerd. Hierna maakten de Phantoms nog een aantal spectaculaire passes waarbij volop gelegenheid was om ze een laatste keer in hun element te fotograferen. Hierna landen drie van de toestellen en maakte de laatste Phantom in een blauw met gouden kleurenschema nog een aantal passes voordat ook deze landde en hiermee het definitieve afscheid was aangebroken. De twee Eurofighters en vier Phantoms werden op de rolbaan geparkeerd en toen de aircrews uitstapten werd luid geapplaudiseerd door het publiek. Het vliegprogramma was nu afgelopen en ik ging nog de static vliegtuigen fotograferen. Het was een mooie en emotionele dag. De terugtocht naar de auto was een drama. Er waren te weinig pendelbussen om alle bezoekers snel terug te brengen en de uitgang raakte snel verstopt met mensen. Uiteindelijk koste het een uur om in een bus te komen en na nog een half uur stond ik weer bij mijn auto. Ik was nog van plan geweest om wat in de buurt te gaan geocachen, maar door de vertraging heb ik dat maar laten zitten en is het bij twee snelle oppikkers langs de snelweg gebleven.

































Geen opmerkingen:

Een reactie posten