donderdag 21 augustus 2014

14 augustus 2014: De IJssellinie

IJssellinie #08 - Spoor
En dan kom je weer eens in Olst, even een Marktplaats deal afsluiten. Vorig jaar februari had ik hier al een begin gemaakt met de IJssellinie serie, toen door weersomstandigheden 2 caches gevonden en vandaag dus maar eens kijken wat er bij kon komen. Na het sluiten van de deal was het een klein stukje met de auto naar de eerste voor vandaag, IJssellinie #08 - Spoor. De IJssellinie is aangelegd tijdens de Koude Oorlog om de Russen tegen te houden. Door middel van een aantal inlaatwerken kon land onder water gezet worden. Om deze te beschermen werd een heel stelsel van kazematten en stellingen aangelegd. Ook werden oude Shermantanks ingegraven waarbij de koepel als geschut dienst deed. Deze eerste lag bij een spoorwegovergang die door zo'n Shermantank werd bewaakt. Hier parkeerde ik de auto en na even zoeken had ik de eerste te pakken. Nu weer een klein stukje rijden naar de volgende, dit was IJssellinie #06 - Vierling. 
Vierlingmitralleur
Hiervoor moest bij een terp met een vierlingmitrailleur een vraag beantwoord worden. Deze vierlingmitrailleurs werden in de IJssellinie geplaatst als luchtafweergeschut. Men verwachte luchtaanvallen van de Russen op de grote inlaatwerken om zo te voorkomen dat het land onder water zou worden gezet. Op deze plek was een stelling met vierlinggeschut en andere luchtafweer. De vragen waren snel gevonden op het informatiebord en na een korte wandeling kon ook deze cache gevonden worden. Nu was het een klein stukje lopen naar de volgende, IJssellinie #05 - Kazematten. Van de kazematten was alleen de fundering nog over na even zoeken kon ook hier de cache gelogd worden en kon ik terug naar de auto in een flinke maar korte regenbui. 
Shermantankkoepel
Na een klein stukje rijden kwam ik bij de volgende van de serie. Dit was IJssellinie #03 - Shermantank. Hier was een tankkoepel ingegraven in de IJsseldijk. Toen ik aan kwam rijden hadden net een stel fietsers pauze, dus ik moest even wachten. Net toen ik uit wilde stappen kwam er nog een fietsend echtpaar aan. Ze wilden graag wat meer informatie over wat die tankkoepel inhield, dus maar even uitleg gegeven. Zo kan je de met geocaching opgedane kennis weer doorgeven. Toen ze eindelijk verder fietsten kon ik snel de cache zoeken. Hiervoor moest ik even door de knieĆ«n, maar na even graaien had ik ook deze te pakken. 
IJssellinie #02- Shermantank
De tijd werd nu wat krap, dus ik had nog tijd voor een cache uit de serie. 
Inlaatwerk
Dit was IJssellinie #02 - Inlaatwerk, deze was bij het inlaatwerk dat in tijden van crisis opengezet kon worden om het IJsselwater over het land te laten stromen. Zo van dichtbij valt op hoe groot dit is. Het was hier even lastig zoeken, maar uiteindelijk gaf ook deze zich bloot en kon ik hem loggen. Uiteindelijk had ik dus deze ochtend weer 5 caches uit deze interessante serie gedaan. Bedankt voor het laten zien van deze bijzondere historische plekjes, ik kom zeker nog terug om de serie af te maken.





Waardering IJssellinie #08 - Spoor (GC3RF2C):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering IJssellinie #06 - Vierling (GC3RF20):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering IJssellinie #05 - Kazematten (GC3RF1V):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering IJssellinie #03 - Shermantank (GC3RF1J):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering IJssellinie #02 - Inlaatwerk (GC3RF1G):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7




Geen opmerkingen:

Een reactie posten